Po 3 rokoch od výročnia 10. generácie prichádza jedenásta generácia najpopulárnejšej silovej rakety na trhu. Rad rakiet Babolat Pure Drive si počas svojho 30-ročného pôsobenia na trhu vybudoval silnú pozíciu, ale postupne ju začal strácať v dôsledku prílevu rôznych konkurenčných modelov.
Ako sa nový rad Babolat Pure Drive GEN11 vyrovná s tvrdou konkurenciou? V tejto dvojrecenzii sa pozrieme na dva špičkové modely. Najobľúbenejšiu 300 g verziu Pure Drive a 305 g model Pure Drive 98 s menšou hlavou.
Rad rakiet Babolat Pure Drive sa objevil vždy v nejakom z mnohých odtieňov modrej. Raketa bola väčšinou tmavomodrá s bielymi pruhmi Babolat na hlave. V priebehu rokov sa však dizajn menil a na ráme zažiarila niekoľkokrát svetlomodrá farba. Špeciálna výročná edícia Babolat Pure Drive 30th Anniversary vydaná tento rok je toho dôkazom.
Novinka na rok 2025 žiari perleťovou modrou v štýle metalízy v kombinácii s tmavou námorníckou modrou farbou. Vyzerá to pekne, ale ruku na srdce. Trochu viac odvahy by to znieslo. Konkurenčné rakety sú v tomto ohľade často oveľa odvážnejšie a nekladú taký dôraz na kontinuitu dizajnov. Stačí spomenúť model Blade od spoločnosti Wilson, ktorého dizajn je pre každú generáciu skutočne unikátny.
Aspoň drobný svieži detail uvidíš na krčku rámu. Nápis Drive má okolo seba tenkú červenú linku, ktorá rakete dodáva trochu šmrncu, ale uvidíš ju, až keď si dostatočne blízko. Verzia Babolat Pure Drive 98 GEN11 ide v tomto ohľade ešte o niečo ďalej. Aby sa odlíšila od ostatných modelov, inžinieri z Francúzska ju vybavili červenými priechodkami v hornej časti hlavy.
Takže až budeš s raketou švihať, vyprovokuješ svojho súpera k nepríčetnosti. Ako toreador býka červenou hodvábnou muletou. Škoda len, že 300 g model nemá túto časť priechodiek aj v inej farbe (svetlomodrej), ako to bolo pri predchádzajúcom modeli.
Takzvaný bumper guard, teda ochrana hlavy rakety, je opäť rozšírený na 3. a 9. hodinu rámu. Na modeli Pure Drive 98 GEN11 je táto ochranná časť o niečo kratšia, aby lepšie nadväzovala na menšie rozmery rámu.
Čo ma teda trochu sklamalo, je nulová snaha o inovácie, aspoň čo sa priechodiek a ochrany hlavy týka. Už vyššie spomínaný bumper guard má úplne totožný dizajn s predchádzajúcou generáciou rakiet z roku 2021. Z toho mi musí nevyhnutne vyplývať jediné. Babolat sa snaží minimalizovať náklady na výrobu rakiet tým, že používa staré komponenty.
Keď si spomeniem na novú verziu rakiet Head Extreme 2024, tak sa mi hneď rozsvietia oči. Extrémky prišli napr. s transparentnými priechodkami. Čo je síce možno na prvý pohlaď len drobnosť, ale vo výsledku to raketu aj zo vzdialeného pohľadu robí unikátnou a sviežou. Moje obľúbené motto je: „Diabol je v detailoch.“
Tu sa však pomyselného diabla nedočkáš, ani ak by si sa rozkrájel na kúsky. A tak jediným diablom som tu ja, aby som kritizoval neexistujúce nové detaily a minimálnu snahu o vizuálnu inováciu. Ako keby si si kupoval nový model auta s tým, že vlastne vyzerá úplne rovnako ako ten niekoľko rokov starý, len má inú farbu. A možno iný motor.
Nové Babolat Pure Drive GEN11 sú vybavené niektorými staršími technológiami, ktoré poznáš z predchádzajúcich verzií či modelov rakiet Babolat Pure Aero 2023. FSI Power optimalizuje silu úderu a celkovú razanciu aj pri zásahu mimo sweetspot. Systém HTR zvyšuje výbušnú silu rámu špecifickým usporiadaním kompozície.
Ako už názov napovedá, Elliptical Frame sa vzťahuje na eliptickú konštrukciu rámu. Tá zvyšuje tuhosť rakety až o 20 % oproti bežnému tvaru rámu. Staršia technológia SWX Pure Feel pre čistý pocit zo zásahu loptičky už v nových raketách nie je.
Poslednou inovovanou technológiou je NF2 Tech 2.0. Táto technológia prichádza z rakiet Babolat Pure Aero 2023, ale ide o novú, druhú generáciu. V čom spočíva jej kúzlo? Na špecifických miestach okolo krčka sú umiestnené ľanové pásky Flax Tape 2.0, ktoré tlmia nežiaduce vibrácie, vylepšujú celkový zvuk rakety a cit pre loptičku.
Podobne funguje napr. penová výplň niektorých rámov rakiet Wilson alebo Tecnifibre. Tu však nejde o výplň, ale o dodatočné obalenie alebo vystuženie rámu týmto materiálom. Tento obal má logicky za následok pocitovo tlmenejší prejav rámu v prospech lepšieho komfortu.
S raketami Babolat Pure Drive som sa niečo nahral. Staršie modely som používal po dobu niekoľkých generácií od svojich približne 16 rokov až do mojich asi 35 rokov. Hrával som s predĺženou verziou rakety, ktorá dávala loptičkám ešte väčšiu silu.
Táto štandardná verzia Babolat Pure Drive GEN11 s dĺžkou 685 mm má hlavu s rozmerom 645 cm2 s rozvrhnutím strún 16 × 19, vyvážená je na 320 mm, tvrdosť rámu sa znížila na 66 RA a švihová hmotnosť by sa mala pohybovať okolo hodnoty 320 kg/cm2 s výpletom.
Solídna švihová hmotnosť v kombinácii so širším rámom 23-26-23 mm prispieva k vynikajúcej stabilite a celkovej tuhosti rakety. A čím je rám stabilnejší a pevnejší, tým ľahšie raketa generuje energiu.
Ako sa to prejevuje pri hre? Z rakety to opäť letí ako z praku, ako sme zvyknutí pri Pure Drive. V kombinácii s rokmi osvedčeným výpletom Babolat RPM Blast 1,25 mm podáva raketa stabilný výkon naprieč celou plejádou úderov od základnej čiary.
Z nejakého dôvodu som si Pure Drive historicky užíval o niečo viac na bekhend, ale postupne som si s nimi vybudoval aj solídny forhendový základ a situácia sa otočila. Cítil som, že s týmito rámami je môj forhend silnejší, stabilnejší a istejší. Pri bekhende mi trochu chýbal lepší prístup k spinu.
Je dosť dobre možné, že práve predĺžená verzia rakety mi predtým pomohla pri silnejšom obojručnom bekhende. Mimochodom, predĺženú verziu nájdeš v ponuke aj tentokrát.
Jedným z aspektov série Pure Drive je ich zvláštna ťažkopádnosť. Neviem či je to tvarom rámu, šírkou alebo vyvážením, ale pocitovo majú tieto rakety pomalšiu ovládateľnosť. Mnou nameraná švihová hmotnosť ibah 309 kg/cm2 pri 300 g modeli to síce nenaznačuje, ale sú tu podobne ťažké a vyvážené konkurenčné rámy, ktoré sú predsa len švihovo rýchlejšie.
Pravdepodobne to bude širším profilom rámu. Zdá sa mi, že guľatejší tvar hlavy a menší výrez srdiečka rakety vytvára o niečo vyšší odpor vzduchu. Je zaujímavé, že sa to prejavuje najmä pri podaní, keď cítim, že ma tam niečo brzdí.
Už v roku 2021 som upozorňoval, že rakety Babolat Pure Drive nie sú primárne určené pre hráčov, ktorí majú radi spin. Pre nich je tu rad rakiet Pure Aero. Tmavomodré frajerky majú radi priamejší štýl hry bez nejakých vývrtiek. Nie div, že Karolína Plíšková je jednou z hlavných ambasádoriek týchto rámov.
Tvrdé údery od boku, minimálna snaha o spomalenie loptičky a nekompromisný útočný tenis. Tým sú tieto rakety povestné. Bum, prásk, ratata, ustrelím ti var… no nič. Je len trochu škoda, že sa predsa len rámy nedočkali väčšej inovácie smerom, ktorý by reflektoval pestrosť súčasného tenisu.
Forhend má ako obvykle väčšiu páku, pretože sa hrá ďalej od tela a ukočírovať takýto tvrdý a výkonný rám je niekedy oriešok. Sila týchto rakiet je skrátka enormná. Najviac si ich užívam pri tvrdých prestrelkách alebo v situáciách, keď dostanem takpovediac nabité. Skrátka súper ti hodí hopíka do stredu kurtu a s Pure Drive je radosť takú nahrávku upratať.
Možno to znie ako staré klišé, ale Babolat Pure Drive GEN11 sú rovnako ako ich staršia generácia asi najľahšie hrajúce rakety pre tzv. streľbu od boku. Loptičky sa od týchto rakiet odrážajú s mimoriadnou ľahkosťou. Navyše dokážu ešte zrýchliť pri vynaložení pomerne malého úsilia. Aj to je jeden z dôvodov, prečo som ich predtým tak miloval.
Tá ľahkosť, bezstarostnosť, a pritom obrovská sila rakiet Pure Drive vždy dokázala napáchať na súperovej hre obrovské škody. Mohol proti mne stáť obor so silou Goliáša, a predsa som ho dokázal svojimi tvrdými údermi doslova umlátiť.
Pri základných úderoch, keď je rýchlosť loptičky načerpaná z tempa súperovho úderu, je veľmi jednoduché vygenerovať silu. Pri statickom servise trochu viac bojujem s gravitáciou. Môže to byť aj technikou môjho podania, takže nie je dôvod na paniku.
Tohtoročný objav na ATP Tour Giovanni Mpetshi Perricard z Francúzska však dokazuje, že rakety Pure Drive sa opäť radia medzi najvýkonnejšie rámy na trhu. Jeho servis v jeho iba 19 rokoch bežne dosahuje monstróznych 230 km/h aj viac.
Už podľa názvu modelu ide o raketu s menšou veľkosťou hlavy 630 cm2 pre lepšiu celkovú presnosť. Tým ale odlišnosti oproti vyššie spomínanej 300 g verzii zďaleka nekončia. Rám váži 305 g bez výpletu. Je vyvážený o niečo viac do hlavy na 325 mm a vzor strún je novo oproti staršiemu modelu z roku 2021 hustejší 16 × 20 pre lepšiu presnosť a kontrolu loptičku.
Existujú pomerne výrazné rozdiely v šírke a tvare rámu. Rám má premenlivú šírku 21-23-21 mm. Merané od špičky hlavy, cez bočnú časť hlavy na 3. a 9. hodine. Posledný údaj sa vzťahuje na šírku rámu v krčku. Jeho tvrdosť je približne 67 RA.
Najzásadnejší rozdiel oproti ostatným verziám Pure Drive GEN11 je však samotný tvar rámu v hornej časti hlavy rakety. Približne od 3. respektíve 9. hodiny smerom hore je rám z čelného pohľadu hranatý/plochý. Tento ostrejší tvar postupne prechádza do zaobleného tvaru bližšie k stredu hlavy rakety na špičke. Toto riešenie má jedinú úlohu – stabilizovať hlavu rakety pri optimálnom zásahu loptičky v bode sweetspotu. V modernom tenise sa tento bod nachádza v hornej časti hlavy rakety, nie v jej strede, ako sa často mylne uvádza.
Ako sa dalo očakávať podľa parametrov, Babolat Pure Drive 98 GEN11 ponúka solídnejší herný zážitok za cenu pomerne vnímateľnej náročnosti. Pozor! To automaticky neznamená, že to od tejto ťažšej rakety lieta viac. Skôr naopak. Razancia je rovnaká alebo nižšia v porovnaní s 300 g verziou s väčšou hlavou, ale pocitovo má raketa hlbšiu a celkovo výraznejšiu spätnú väzbu.
Samotný prejav je tlmenejší, pričom na ruke pocítiš viac koncentrovanej energie, ktorú môžeš presnejšie preniesť do loptičky. Výsledkom je lepšia kontrola loptičky pri rýchlom švihu a tiež jej presnejšie umiestnenie.
Tento pocitovo solídnejší prejav má za následok o niečo menšiu toleranciu k nepresným zásahom. Ak loptičku netrafíš tak ako by si mal, od rakety to veľmi nepoletí. Spinový potenciál je tiež o niečo slabší kvôli menšej hlave a jednej krátkej strune navyše. Na prekonanie siete však budeš musieť vyvinúť rýchlejší a uvoľnenejší švih.
Z môjho pohľadu je model Babolat Pure Drive 98 GEN11 určený skôr pre užšiu skupinu skúsených a turnajových hráčov a hráčok, pre ktorých je 300 g model s väčšou hlavou až príliš samohrajúci.
Obidve rakety sa na sieti správajú veľmi podobne s tým, že jednoduchšie sa mi hralo s ľahším 300 g modelom s väčšou hlavou. Ľahšia ovládateľnosť tohto rámu s rýchlejším prenosom energie do loptičky je poznať najmä pri rýchlych reakčných volejoch. A kto hrá štvorhru na slušnej úrovni, tak vie, že tam príliš času na nejaké pohodlné švihanie s raketou nie je. Rýchle, krátke napriahnutie a ťuk. Hotovo. Súper ide zbierať.
V tomto ohľade je pre mňa model Babolat Pure Drive 98 GEN11 trochu ťažkopádny a náročný na čistotu zásahu. Iná situácia nastává pri smečoch, keď predsa len oceníš väčšiu celkovú hmotnosť a precíznosť rakety.
Pri smečoch všeobecne platí, že hlavnú prácu odvádzajú nohy v spolupráci so zrakom. Ak toto všetko zvládneš, potom ťa Babolat Pure Drive 98 GEN11 odmení veľmi kvalitným a presným smečom. Ale v najvypätejších deblových zápasoch práve často rozhodujú jeden-dva dobre zahrané, alebo naopak pokazené smeče.
Kameňom úrazu sú pri raketách Pure Drive tak trochu pocitové vlastnosti. Respektíve historicky tomu tak bolo vždy. Posledná generácia však ponúka vnímavejšiemu hráčovi či hráčke o niečo lepšie prepojenie ruky s raketou. Samotná tvrdosť rámu ich predurčuje skôr k silovému poňatiu tenisu.
Tým, že je spätná odozva veľmi rýchla, tak sa do ruky dostáva úplne odlišný frekvenčný rozsah vibrácií oproti rámom s nižšou tuhosťou. Čím tvrdší je rám, tým kratšie je trvanie kontaktu loptičky so strunami. Rám tak reaguje na dotyk s loptičkou okamžitě a tvoja dlaň, prsty, ruka a celá paža dostanú z úderu silnejší impulz v kratšom trvaní.
Pocitovo máš teda loptičku menej pod kontrolou. Ale na to, aký je rám tvrdý, to nie je také hrozné. Flexibilnejšie rámy majú výhodu v tom, že sa s loptičkou dlhšie hrajú. Nové Pure Drive GEN11 si vďaka technológii ľanových pások v krčku rámu vylepšujú reputáciu v kategórii citu. Poznáš to hlavne pri úderoch v defenzíve, kraťasoch alebo na sieti.
Teraz si do Francúzov trochu rýpnem. Podľa môjho názoru Babolat patrí v súčasnom tenisovom svete medzi najkonzervatívnejších výrobcov tenisového vybavenia. Ťaží zo slávy minulých rokov a tým sa hrá s ohňom. Keby nebolo Carlosa Alcaraza a Holgera Runeho, o ich rámoch by toho človek veľa nevedel.
Vo svetovom tenise začínajú rakety Babolat hrať až štvrté husle. Je to preto, že majú len 3 rady rakiet, ktoré sa pri každom update posúvajú dopredu len minimálne. Babolat sa tak až kŕčovito riadi heslom „Prečo meniť to, čo funguje?“ Konkurencia však nespí. Konkurencia neustále inovuje a posúva tenisové vybavenie až na samú hranicu technologických možností.
Pre mňa osobne je predsa len znesitelnejšia a príjemnejšia štandardná verzia Babolat Pure Drive GEN11 s hlavou 645 cm2 a hmotnosťou 300 g. Je to ten typ tenisovej rakety, ktorú si vezmeš do ruky a hráš na pohodu. Nemusíš príliš premýšľať o precíznosti zásahu, aby si dosiahol požadovaný výsledok. Hlavným ťahákom je stále veľmi jednoduchá sila s vynikajúcou stabilitou.
Obidve rakety fungujú dobre tak v útočnej, ako aj obrannej hre. Pričom razantné údery od základnej čiary im sedia najviac. Vyložené slabiny na nich nenachádzam. Verzia 98 je precíznejšia, solídnejšia, ale vyžaduje pomerne viac snahy od hráča pri každom údere.
Možno snáď len ten spin sa mi zdá taký nevýrazný, čo ale mne osobne tak nevadí. Je s tým potrebné počítať a opäť platí, že spin pri týchto raktách nie je to najdôležitejšie. Babolat by sa mal podľa môjho názoru v budúcnosti vydať trochu inou cestou. Trnitejšou, povedzme.
Bolo by dobré, ak by Babolat vytvoril modernejší rám, ktorý by v dnešnom zložitom svete tenisových rakiet ponúkol pestrejšie možnosti hry než len rany od boku. Ostatné značky sa o to pokúšajú a darí sa im to celkom dobre. Nové rady rakiet, nové tvary rámov, nové typy tlmenia atď. Výrobcovia sa tiež často viac hrajú s vyvážením rakiet viac do ruky pre ľahšiu ovládateľnosť. To mi tu trochu chýba.
Ak si dlhoročný fanúšik radu rakiet Babolat Pure Drive, tak revolúciu nečakaj. Dostaneš presne to, po čom túžiš. Pre dlhoročných majiteľov týchto rámov je to len dobre. Pre potenciálnych nových zákazníkov je to však skôr len ďalšia slušná silová raketa. Trochu tak zamrzí, že je to veľmi podobné tomu, čo tu už v minulosti niekoľkokrát bolo. Len v inom farebnom kabáte.
Legenda k hodnoteniu:
Autor: Michal Bayerl