Bezpečnosť na kolobežke


6 minút čítania

Či ste začiatočníci alebo skúsenejší jazdci, dbajte o svoje zdravie a bezpečnosť, ktorú môžete ovplyvniť bezpečnostnými prvkami, prevenciou, správaním a štýlom vašej jazdy. Nezabúdajte, že jazda na kolobežke podlieha dopravným predpisom rovnako ako jazda na bicykli 

Helma

Omrknite si kvalitu

Vyberajte radšej značku a kvalitu. Šetriť nákupom akčných modelov s neznámym pôvodom z nákupných centier sa nemusí vyplatiť .

Povinnou výbavou každého jazdca by mala byť vždy cyklistická prilba. U detí nespravíte chybu, ak ich vybavíte aj chráničmi kolien a lakťov napríklad z in-line korčúľ.

Jazdu na kolobežke nepodceňujte. Pri zjazdoch môžete ľahko prekročiť rýchlosť 50 km/h, vždy sa preto plne venujte riadeniu.

Utiahnuť, nech nezložíte hlavu

Najmä po nastavovaní výšky riadidiel, alebo zložení skladacej kolobežky nezabudnite starostlivo skontrolovať, či ste všetky skrutky riadne utiahli. Iste nechcete, aby sa vám riadidlá pri zatáčaní volne pretočili v rukách, alebo kolobežka zložila pod nohami na pätníku. Pokiaľ kolobežku často prevážate rozloženú, skontrolujte tiež pevné uchytenie kolies

Vidieť a byť videný

Výber farby kolobežky záleží na vašom vkuse. Svietivejšia farba bude v prevádzke lepšie vidieť. Čiernu kolobežku môžete doplniť reflexnými nálepkami.

Niektoré plášte sú už z výroby vybavené reflexnými pásikmi. Poprípade môžete výplet kolesa vybaviť reflexnými tyčinkami.



Pri horšej viditeľnosti nezabudnite na osvetlenie. S predným svetlom nie je problém. Na riadidlá jednoducho uchytíte cyklistické svetlo. Na cestu si naviac môžete prisvietiť čelovkou na prilbe

Osvětlení

Horšie je to so zadným svetlom. Bežné cyklistické svetlo si na zadnej vidlici z boku čoskoro ukopnete. Montáž na blatník (ak ho máte) vyžaduje majstrovanie. Niektorí výrobcovia ale ponúkajú vlastné adaptéry na uchytenie svietidla na vidlicu.

Najbezpečnejšia je montáž na obidve strany bicykla, pretože svetlo je v istom uhle zatienené pneumatikou. Vhodné je umiestnenie blikačky na batoh, ľadvinku, na oblečenie. Vyššie umiestnené svetlo je lepšie vidieť, svetlo príliš nízko môžu ostatní ľahko prehliadnuť.

Mať čím bezpečne zastaviť

Plášte sa na kolobežke príliš neopotrebovávajú, napriek tomu ich kontrolujte. Pred jazdou sa uistite či sú pneumatiky riadne nahustené. Predpísaný tlak je uvedený na plášti. Poškodené plášte ihneď vymeňte.

Pre bezpečnosť sú zásadné brzdy v dobrom stave. Starostlivosť o ne sa líši podľa typu. U nášľapných bŕzd sledujte opotrebenie brzdového kolieska. Ak je opotrebované, radšej ho vymeňte.

Brzda koloběžky

Kontrolu vyžadujú aj čeľusťové brzdy (véčka), u ktorých sa opotrebovávajú brzdové klátiky. Mierne opotrebované klátiky poznáte tak, že chýba sila v prítlaku a brzdy nemajú taký účinok. Mierne opotrebenie možno kompenzovať pomocou nastavovacej skrutky na brzdovej páčke. 

Akonáhle sú výstupky u klátikov opotrebené do jednej roviny, vymeňte ich za nové. Dohliadnite na to, aby klátiky dosadali maximálnou plochou na ráfik, ale nesmú sa dotýkať plášťa – mohli by ste ich „prepáliť“.

Kotúčové brzdy nájdete najmä na zjazdových modeloch a špeciáloch. Ich opotrebenie na kolobežkách nie je výrazné. Dôležité je udržovať ich v čistote a neznečistiť ich mastnotou. Nastavenie však vyžaduje najlepšie odbornú starostlivosť, ktorú vám bežne poskytnú v cykloservisoch

Nehrňte sa do toho po hlave

Technika brzdenia z kopca je najmä u nováčikov veľmi dôležitá. Kým to pustíte dolu, poriadne si kolobku otestujte. Vyskúšajte brzdenie na rovine a postupne vo vyšších rýchlostiach. Vyskúšajte si zmeny postojov a umiestnenie ťažiska pri brzdení. Nikdy neskúšajte v rýchlosti v bežnom relaxačnom postoji rýchlo zabrzdiť. Takmer určite by nasledoval výstup cez riadidlá hlavou napred.

Pri brzdení z kopca držia obidve ruky pevne riadidlá, prsty na brzdách. Ruky sú takmer natiahnuté, stojná noha pevne na stúpadle, druhá opretá o stúpadlo. Miernym pokrčením v kolenách preneste ťažisko nižšie a nad osu zadného kolesa – zvýšite tak účinok bŕzd a nepôjdete cez riadidlá. Brzdite obidvomi brzdami súčasne, znížite možnosť šmyku. 

V prevádzke musíte signalizovať zmenu smeru jazdy. Držať sa jednou rukou je spočiatku nebezpečné. Preto si  techniku natrénujte najskôr napríklad na parkovisku. Naučte sa držať rovnováhu, spevniť celé telo a sebaisto stáť na stúpadle.

Fľaša na nápoje je vítaným zdrojom osvieženia. Pitie za jazdy je ale riskantné, radšej si na občerstvenie vždy zastavte, je to bezpečnejšie

Čo sa môže hodiť

Na cyklotrasu a do prevádzky sa zvonček hodí. Chodcov aj pomalších jazdcov na seba môžete upozorniť a predísť kolízii.

Veľa kolobežiek je bez blatníkov, tie si môžete zaobstarať ako príslušenstvo. Ideálne je na kolobežku vyraziť za pekného počasia, kedy blatníky nepotrebujete. Na suchu môžu chrániť aj pred prachom a pieskom od pneumatík s výraznejším vzorom. Za mokra kolobeh nie je taký pôžitok a kolesá môžu viac kĺzať.

Blatník

Užitočným doplnkom sú brašne, do ktorých aj na krátku jazdu schováte drobnosti a ďalšiu batožinu nepotrebujete. Pri dlhších cestách sa zmestí náradie, náhradná duša atď. Často majú švíky s reflexným lemom, ktoré zlepšujú vašu viditeľnosť. 

Ako sa na kolobežku obliecť

Jazdiť môžete v čom chcete. Záleží, čo je účelom jazdy a dôležité je, aby ste sa cítili pohodlne.

Pre športovú jazdu sú ideálne elastické nohavice. Dobre sa prispôsobia telu, sú pružné a neobmedzujú v pohybe. Cyklistické nohavice s vložkou neodporúčame, na kolobežke vložka překáža.

Hore sú vhodné funkčné tričká s dlhým alebo krátkym rukávom. Ako ďalšiu vrstvu dajte napríklad športovú mikinu. Proti prehánkam sa hodí vetrovka alebo tenká bunda.

Praktické sú cyklistické rukavice. S gélovou výstelkouuľavíte dlaniam, ochránia vás pred počasím a môžu zmierniť následky prípadného pádu.

Obuv je najlepšia akákoľvek športová, ideálne bežecká obuv.

Jazdite bezpečne, vyberte si príslušenstvo na kolobežku.

Kam ďalej?